MAKALELER

DOĞA VETERİNER
KEDİ ALERJİSİ HAKKINDA

Bazı insanlar kedileri çok sevmelerine rağmen onlarla bir arada yaşayamıyor. Birlikte bulundukları ortamda uzun süre kalamayan ve çoğu zaman fiziksel olarak reaksiyon gösteren bu insanların ortak sorunu; kedi alerjisi. Peki neden kedilere alerjimiz vardır? Bu alerji türü tam olarak nedir ve nasıl ortaya çıkar? Tedavisi var mıdır? Bu ve benzeri soruları sizin için bu içeriğimizde cevapladık.

Kedi Alerjisi Nedir?

En basit şekilde tanımlamak gerekirse kedi alerjisi, insanların kedi tüylerine veya tükürüklerine karşı oluşan aşırı duyarlılık reaksiyonuna verilen isimdir. Bu reaksiyon, bağışıklık sistemi tarafından kedi tüylerinde veya tükürüklerinde bulunan proteinlere karşı verilen tepki sonucu ortaya çıkar. Bazen duygusal ya da psikolojik bir tepki olduğu yorumlanmasına karşın tamamen fiziksel bir şey olduğunu söylemek mümkündür. Kişinin elinde olmadan vücudunun gösterdiği reaksiyon ile bunu kolayca anlayabiliriz.

Alerjinin şiddeti kişiden kişiye değişebilir. Bu da insanların kedilere ne kadar maruz kaldıkları onlarla ne kadar vakit geçirip yakınlaştıkları ile doğru orantılıdır. Ortamda bir kedi ile bulunan kişinin, o ortamda yaşamasına rağmen o sırada kedinin olmadığı ortam arasındaki reaksiyon değişkenlik gösterir. Kediye alerjisi olan kişilerin kendilerini test etmeleri ve buna göre davranmaları gerekir.

İnsanlarda Kedi Alerjisi Belirtileri

Genel olarak alerji, seviyesi ve gösterilen reaksiyona bağlı olarak her kişide farklı şekilde görülür. Kedi alerjisi de benzer şekilde temas süresine, kediye olan alerjik duyarlılığa ve yakınlığına göre değişir. Ayrıca alerji semptomları, mevsimsel olarak da değişebilir. Kedilerin tüylerini döktüğü bahar ve sonbahar aylarında semptomlar daha şiddetli olabilir. Kedi alerjisi belirtileri genellikle uzun süre devam eder ve bazen haftalar veya aylar boyunca sürer.

Semptomlar, genellikle astım ve diğer solunum yolu hastalıkları ile birlikte görülür. Tipik olarak alerjik rinit semptomlarını içerir. Kediye alerji belirtileri genel olarak şunlardır:

• Burun tıkanıklığı
  • Hapşırık
  • Gözlerde kaşıntı, sulanma, şişme veya hepsi bir arada
  • Ciltte kaşıntı ve kızarıklık
  • Ciltte belirgin döküntüler

Bu belirtilerin yanı sıra insanlarda göğüste sıkışma ve nefes darlığı gibi ileri seviyede tepkiler görülebilir. Bu gibi durumlarda vakit kaybetmeden bir acil yardım servisine veya hastaneye başvurmak önemlidir. Aksi halde hayatı tehlikeye atabilecek durumlarla karşılaşılabilir.

Kedi Alerjisi Tedavisi

Diğer tüm alerji çeşitleri gibi kedi alerjisi tedavisi de oldukça zor bir süreçtir. Özellikle kedi tüylerinin yaygın olarak bulunduğu evlerde yaşayan insanlar için kaçınılmaz hale gelir. Seviyesi ne olursa olsun hayat kalitesini olumsuz etkileyen semptomlar, yine de bazı yöntemlerle azaltılabilir.

Kedi alerjisi tedavisi, semptomların şiddetine bağlı olarak değişebilir. Hafif semptomlar için, antihistaminikler ve burun spreyleri gibi reçetesiz ilaçlar genellikle yeterlidir. Bu ilaçlar vücudun histamin üretimini azaltarak semptomların şiddetini azaltır. Burun spreyleri ise burun tıkanıklığını azaltarak nefes almayı kolaylaştırır.

Daha ciddi kedi alerjisi belirtileri için, doktorunuz reçete ettiği kortikosteroidler veya immünoterapi ilaçları önerebilir. Kortikosteroidler, alerjik reaksiyonu azaltmak için vücudun bağışıklık sistemini baskılar. Bu ilaçlar genellikle kısa süreli kullanımlar için reçete edilir. İmmünoterapi, vücudunuzun kedi alerjisine karşı bağışıklık tepkisini değiştirerek semptomları azaltmaya yardımcı olan bir tedavidir. Bu tedavi, kedinin salgıladığı proteinlere karşı aşılama yoluyla yapılır. Bu tedavinin etkisi genellikle birkaç ayda başlar ve tedavi birkaç yıl devam edebilir.

Kedi alerjisi tedavisine ek olarak, kedi alerjisi semptomlarını hafifletmek için bazı evde uygulanabilecek yöntemler de vardır. Kedilerin tüylerine karşı olan alerjisi olan kişiler, evlerinde kedileri tutmaktan kaçınmalı veya evdeki kedi sayısını azaltmalıdır. Kedilerin sık sık tüylerini fırçalamak ve evdeki havanın nemini artırmak da semptomları hafifletebilir. Ayrıca evdeki tozları azaltmak için vakumlamak ve düzenli olarak temizlemek de yardımcı olabilir. Alerji sebeplerinden biri olan tüye karşı birlikte yaşamak için tüysüz kedi cinsleri tercih edilebilir. Bu kediyle yaşam açısından hem bakımı kolay hem de daha sağlıklı bir alternatif olabilir.

kaynak: petsurfer